Chciałbym pokazać jak skonfigurować środowisko developerskie dla aplikacji pisanych na Androida, przy pomocy Eclipse’a oraz Debiana Squeeze.
Musimy zainstalować tym razem Debiana wraz z GUI, musimy również mieć z jego poziomu dostęp do internetu, aby ściągnąć potrzebne paczki.
1) Instalacja Eclipse:
Kolejno otwieramy: Applications -> Accessories -> Terminal
Logujemy się na root’a:
su
pobieramy potrzebne paczki:
apt-get install openjdk-6-jdk eclipse ruby rubygems ruby-dev libnokogiri-ruby git ant libxml2 libxml2-dev libxslt-dev
dodatkowo jeżeli używamy systemu 64-bitowego:
apt-get install lib32stdc++6 ia32-libs
2) Instalujemy Android’s SDK:
cd ~
wget http://dl.google.com/android/android-sdk_r10-linux_x86.tgz
tar xvfz android-sdk_r10-linux_x86.tgz
Wszystko wypakuje się do katalogu domowego, musimy go dodać do ~./profile:
nano ~/.profile
dodajemy do niego:
PATH=”$HOME/android-sdk-linux_x86/tools:$HOME/android-sdk-linux_x86/platform-tools:$PATH”
lub szybciej:):
export PATH=”$HOME/android-sdk-linux_x86/tools:$HOME/android-sdk-linux_x86/platform-tools:$PATH”
na koniec startujemy środowisko poleceniem:
android
powinniśmy zobaczyć takie okno:
następnie klikamy na Available packages, powinniśmy dostać dwie pozycje :
Rozwijamy drzewo Android Repository, następnie klikamy na Install Selected , co powinno wyglądać o tak:
W nowym oknie zaznaczamy Accept oraz Install.
Zostaną pobrane paczki dla SKD, jeżeli pojawi się pytanie o restart ABD klikamy na YES.
Po pobraniu Klikamy na Close, w małym oknie:
3) Połączymy SDK Eclipse:
Otwieramy Applications – Programming – Eclipse
Jeżeli pojawi się pytanie o domyślną przestrzeń roboczą proszę kliknąć OK:
W samym Eclipse klikamy na Help – Install New Software
W nowym oknie Available Software klikamy na Add:
w kolejnym oknie dodajemy w odpowiednie pola:
Name: ADT PluginLocation: https://dl-ssl.google.com/android/eclipse/
po dodaniu klikamy na OK
Powinniśmy w głównym oknie zobaczyć: Developer Tools. Zaznaczamy go, następnie klikamy Next. W następnym oknie również klikamy Next. Na koniec klikamy na Finish.
Teraz nastąpi integrowanie SDK z Eclipse. Ściągnie się co trzeba i zainstaluje.
Pojawi się ostrzeżenie klikamy OK:
Na koniec klikamy na Yes, po czym nastąpi restart Eclipse.
Wracamy do okna Eclipse, wybieramy Window – Preferences. Wybieramy w nowym oknie Android, następnie Browse w kolejnym oknie wybieramy android-sdk-linux_x86, który znajduje się w naszym katalogu domowym, gdzie został ściągnięty i wypakowany (pkt.2). Zatwierdzamy wybór przez Apply, oraz OK.
4) Instalacja PhoneGrap:
Wchodzimy na http://phonegap.com/download/, wybieramy jedną z wersji. Zapisujemy ją w katalogu domowym a następnie wypakowujemy. Archiwum ma rozszerzenie .zip. Instalujemy poprzez apt-get install zip, unzip. Następnie przechodzimy do katalogu domowego wywołujemy unzip nazwa_arch.zip. Zmieniamy nazwę katalogu na phonegap-phonegap-android.
Edytujemy plik nano ~/.profile, dodajemy do niego:
PATH=”$HOME/android-sdk-linux_x86/tools:$HOME/android-sdk-linux_x86/platform-tools:$HOME/phonegap-phonegap-android/bin:$PATH”
Na koniec:
export PATH=”$HOME/android-sdk-linux_x86/tools:$HOME/android-sdk-linux_x86/platform-tools:$HOME/phonegap-phonegap-android/bin:$PATH”
5) Uruchamiamy emulator Androida:
android list targets
Powinniśmy otrzymać mniej więcej taką odpowiedź:
Available Android targets:id: 1 or „android-3” Name: Android 1.5 Type: Platform API level: 3 Revision: 4 Skins: HVGA-L, QVGA-P, QVGA-L, HVGA-P, HVGA (default)id: 2 or „android-4” Name: Android 1.6 Type: Platform API level: 4 Revision: 3 Skins: WVGA800 (default), WVGA854, QVGA, HVGAid: 3 or „android-7” Name: Android 2.1-update1 Type: Platform API level: 7 Revision: 2 Skins: WVGA800 (default), WVGA854, WQVGA400, WQVGA432, QVGA, HVGAid: 4 or „android-8” Name: Android 2.2 Type: Platform API level: 8 Revision: 2 Skins: WVGA800 (default), WVGA854, WQVGA400, WQVGA432, QVGA, HVGAid: 5 or „android-10” Name: Android 2.3.3 Type: Platform API level: 10 Revision: 1 Skins: WVGA800 (default), WVGA854, WQVGA400, WQVGA432, QVGA, HVGAid: 6 or „android-11” Name: Android 3.0 Type: Platform API level: 11 Revision: 1 Skins: WXGA (default)
Stworzymy wirtualną maszynę z systemem Android:
android create avd -n myAnd -t android-10
W trakcie tworzenia na pytanie:
Do you wish to create a custom hardware profile, wciskamy enter.
Startujemy nasz emulator:
emulator -avd myAnd
Powinniśmy dostać taki widok:
6) Tworzymy strukturę katalogów:
W katalogu domowym tworzymy dwa katalogi (jeden w drugim): tweetme.
Przechodzimy do nich:
cd tweetme/ tweetme
W tym ostatnim powinien znajdować się kod HTML, CSS, JavaScript naszej aplikacji.
Dla przykładu warto przeczytać instrukcję tworzenia prostej aplikacji, która współpracuje z Twitterem: http://www.timo-ernst.net/2010/08/tutorial-a-simple-twitter-client-with-jqtouch/.
Tworzymy appke naszego projektu:
Będąc w strukturze tweetme wydajemy polecenie:
droidgap create
jeżeli otrzymamy błąd wykonujemy:
export PATH=”$HOME/android-sdk-linux_x86/tools:$HOME/android-sdk-linux_x86/platform-tools:$HOME/phonegap-phonegap-android/bin:$PATH”
cd ../tweetme_android/
ls -l
cd ../tweetme_android/-rw-r–r– 1 falko falko 2000 Mar 2 15:21 AndroidManifest.xmldrwxr-xr-x 3 falko falko 4096 Mar 2 15:21 assetsdrwxr-xr-x 2 falko falko 4096 Mar 2 15:21 bin-rw-r–r– 1 falko falko 696 Mar 2 15:21 build.properties-rw-r–r– 1 falko falko 2891 Mar 2 15:21 build.xml-rw-r–r– 1 falko falko 363 Mar 2 15:21 default.propertiesdrwxr-xr-x 2 falko falko 4096 Mar 2 15:21 libs-rw-r–r– 1 falko falko 425 Mar 2 15:21 local.properties-rw-r–r– 1 falko falko 1159 Mar 2 15:21 proguard.cfgdrwxr-xr-x 7 falko falko 4096 Mar 2 15:21 resdrwxr-xr-x 3 falko falko 4096 Mar 2 15:21 src
ls -l assets/www/
powinniśmy otrzymać:
-rw-r–r– 1 falko falko 4233 Mar 2 15:21 index.htmldrwxr-xr-x 2 falko falko 4096 Mar 2 15:21 jqtouch-rw-r–r– 1 falko falko 78601 Mar 2 15:21 jquery.js-rw-r–r– 1 falko falko 107394 Mar 2 15:21 phonegap.0.9.4.jsdrwxr-xr-x 4 falko falko 4096 Mar 2 15:21 themes
edytujemy :
nano assets/www/index.html
pod title dodajemy:
będąc w ~/tweetme/tweetme_android wydajemy polecenie:
ant debug
powinniśmy otrzymać:
-package-debug-sign:
[apkbuilder] Creating tweetme-debug-unaligned.apk and signing it with a debug key…
debug:
[echo] Running zip align on final apk…
[echo] Debug Package: /home/falko/tweetme/tweetme_android/bin/tweetme-debug.apk
BUILD SUCCESSFUL
Total time: 33 seconds
dalej:
cd bin/
ls -l
otrzymamy:
drwxr-xr-x 3 falko falko 4096 Mar 2 15:39 classes
-rw-r–r– 1 falko falko 137832 Mar 2 15:39 classes.dex
-rw-r–r– 1 falko falko 166151 Mar 2 15:39 tweetme.ap_
-rw-r–r– 1 falko falko 231533 Mar 2 15:40 tweetme-debug.apk
-rw-r–r– 1 falko falko 231479 Mar 2 15:40 tweetme-debug-unaligned.apk
adb -e install -r tweetme-debug.apk
Powinniśmy na emulatorze zobaczyć ikonkę naszej aplikacji:
Dziękuję Ci, za poświęcony czas na przeczytanie tego artykułu. Jeśli był on dla Ciebie przydatny, to gorąco zachęcam Cię do zapisania się na mój newsletter, jeżeli jeszcze Cię tam nie ma. Proszę Cię także o “polubienie” mojego bloga na Facebooku oraz kanału na YouTube – pomoże mi to dotrzeć do nowych odbiorców. Raz w tygodniu (niedziela punkt 17.00) otrzymasz powiadomienia o nowych artykułach / projektach zanim staną się publiczne. Możesz również pozostawić całkowicie anonimowy pomysł na wpis/nagranie.
Link do formularza tutaj: https://beitadmin.pl/pomysly
Pozostaw również komentarz lub napisz do mnie wiadomość odpisuję na każdą, jeżeli Masz jakieś pytania:).